poniedziałek, 3 lutego 2014

tolerance

'' Tolerancja to dążenie do zrozumienia innych .''



     Tolerancja to akceptowanie innych pomimo ich wad. Nauczmy się dostrzegać zalety w innych. Nawet te najmniejsze. Każdy z nas jest osobą wartościową, która ma w sobie coś, czego nie ma nikt inny. Każdy z nas jest przecież wyjątkowy. Bardzo często nietolerancja przejawia się poprzez wyśmiewanie się, przezywanie i wszelkie inne niemiłe sytuacje. Ludzie chcą się dowartościować, wyżywając się na - według nich - słabszych.
     Czasem wśród młodzieży można zauważyć rodzący się w nich rasizm, wynikający z chęci zaimponowania rówieśnikom. Najbardziej utkwiła mi sytuacja, która miała miejsce w pewnej szkole podstawowej. Ciemnoskóra dziewczyna była gnębiona przez większość uczniów tej szkoły. Z niechęcią uczęszczała na lekcje, a przerwy spędzała w toalecie. Rówieśnicy dokuczali jej na każdym kroku, wyśmiewali się z niej i popychali. Wychowawca ''zadziałał'' w ostatnim roku nauki naszej koleżanki. Dziewczyna przez trzy lata chodziła do szkoły, czując wzrok obcych ludzi i codziennie miała myśli samobójcze. Uważam, że gdyby nauczyciel zareagował wcześniej, skutki owej sytuacji byłyby lepsze.
     Inną sytuacją jest brak chęci współpracy z osobami niepełnosprawnymi. Ludzie usprawiedliwiają się, iż owe osoby są ''nieco inne'' i trudnością jest się z nimi współgrać. Wręcz przeciwnie ! Są to ludzie, z którymi bardzo dobrze się współpracuje. Są to osoby bardzo inteligentne, otwarte i ciepłe. Fakt, iż niektórzy stracili jakąś część ciała lub mają jakąś inną wadę, nie oznacza, iż nie mogą się spełniać w tym, co kochają. Tacy ludzie są bardzo wytrwali i sami od siebie wymagają wiele.
     Kiedyś byłam wolontariuszem, należałam do ''Caritas'', Fundacji 1000-a Łabędzi i współpracowałam z KSM'em - Katolickim Stowarzyszeniem Młodzieży. Brałam udział we wszystkich akcjach organizowanych na terenie mojego miasta. Znajomi dziwili się i pytali, dlaczego to robię. Odpowiedź jest prosta. Robiłam to ( i nadal robię, w wolnej chwili ), ponieważ chciałam i chcę nieść pomoc innym. Na świecie jest wiele osób, które mają gorzej, a ja pragnę im choć troszkę umilić życie. Bóg dał jednemu więcej, drugiemu zaś mniej, by ten pierwszy uczył się pomagać i dzielić z potrzebującymi. Kiedy pomagam, czuję się spełniona. Lżej mi na duchu i wiem, iż zrobiłam coś dla siebie i bliźniego. To niesamowite uczucie. 
     Ludzie powinni zaakceptować społeczeństwo takie, jakie jest. Pomimo wad dostrzegli zalety. Potrzebujemy empatii, aby poczuć, zrozumieć innych i ich sytuację. Nauczmy się współpracy z osobami niepełnosprawnymi. Porozmawiajmy z nimi, pomagajmy im. To nic nasz nie kosztuje, a tak wiele dla nich znaczy. Czasem poprzez jeden uśmiech jesteśmy w stanie uszczęśliwić innych.




Jakie jest Twoje zadnie na temat tolerancji ? 


Czy kiedykolwiek miałeś styczność z osobami niepełnosprawnymi ? 


Reagujesz na rasizm ze strony innych osób ?



5 komentarzy:

  1. Według mnie każda inteligentniejsza osoba jest tolerancyjna. To działa przecież w drugą stronę, a nie warto skreślać kogoś przez kolor skóry, ubrania bądź brak ręki. Mam w swojej szkole osobę bez dłoni, ponieważ miała ją amputowaną. Ale jest z nią pewien problem, ponieważ od samego początku była, jest i jeszcze bardziej będzie dla nas niemiła oraz agresywna. To dość intrygujące, ponieważ nic nie śmialiśmy się z jej ręki czy cokolwiek. Po prostu taki charakter. Wtedy zaczęliśmy żartować z jej utraty ręki tzw. czarny humor, ale nie w niej obecności. Sytuacja natomiast wyglądała coraz gorzej, aż w końcu zadała nam mega pracę domową na ferie (co jest zabronione w regulaminie szkolnym). Poleciała z tym koleżanka do dyrektora wraz z prośbą zmiany nauczyciela - bez skutku. Dowiedzieliśmy się, że to już 6 skarga na nią i że porozmawiają z nią i dadzą znać. Po rozmowie nadal mieliśmy się nauczyć, a babki nie wykopali. Powód? Pozwała/oskarżyła by ich o znęcanie/dyskyminacje w pracy. Tutaj nasuwa się powiedzenie: Toleruj będziesz tolerowany. Osobiście nie reaguje, chociaż jeżeli chodzi o czarny humor staram się ich pilnować - śmieją się ze zmarłej osoby, a jakby ktoś się śmiał z kogoś, kto im umarł bliski to bul dópy. Takie moje historie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem (dość) tolerancyjną osobą. Nie widzę nic złego w kolorze skóry czy orientacji seksualnej innej niż hetero. Uważam, że nie tolerować trzeba to co jest złe (tu: zbijanie, wywyższanie się, pycha), a nie co inne - kolor skóry, wygląd czy kompletne ciało. Ci co tego nie rozumieją są, powiem krótko: idiotami.

    emilasmind.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. tolerancjia jest na świecie ale pamiętajcie, że to od nas samych zależy czy chcemy spokój na ziemi.
    obserwuje ponieważ kocham ten blog liczę na wzajemność
    www.rzemlik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą. Tolerancja istnieje na świecie, aczkolwiek zawsze jest jakiś wyjątek od reguły i tym sposobem niestety zauważalne ( a nawet i słyszalne ) są jej braki u niektórych. Przykre jest to, że istnieje grupa ludzi, która nie rozumie, iż krzywdzi innych, nawet słowami. Jak kolega wyżej napisał i z czym się zgadzam, każda inteligentniejsza osoba jest tolerancyjna. To co mamy w głowie i to jaki mamy charakter, wpływa na nasze postrzeganie społeczeństwa i tego co dzieje się dookoła ;)

      Usuń
  4. jestem tolerancyjna, miałam styzność z osobami niepełnosprawnymi, denerwuję sie strasznie jak ktoś zachowuje się jak rasista..
    obserwujemy? :)

    OdpowiedzUsuń